Fascynujące fakty o pociągach

Fascynujące fakty o pociągach

Na przestrzeni lat w dziedzinie pociągów dokonano wielu postępów technologicznych. Od napędu parowego do silników elektrycznych i silników diesla, pociągi ewoluowały z prędkością karkołomną, aby nadążyć za tymi zmianami. Na szczęście dla nas, nie jesteśmy jedynymi, którzy doceniają ten postęp, wielu entuzjastów pociągów na całym świecie jest nimi tak samo podekscytowanych jak my! Oto kilka fascynujących faktów o pociągach, których możesz nie znać.

Parowozy

Pociągi parowe były pierwszymi, które zostały wykorzystane jako środek transportu. Po raz pierwszy pojawiły się już w 1825 roku, w Wielkiej Brytanii. Udało im się drastycznie skrócić czas podróży, a także zmniejszyć ilość węgla potrzebnego do ich obsługi. Pociągi parowe były również bardzo bezpieczne i niezawodne, a nieliczne problemy, które miały, były łatwo i szybko rozwiązywane. Był to główny powód, że były one preferowaną formą transportu dla długich podróży. Zostały one później zastąpione przez bardziej wydajne i czystsze koleje.

Pierwszy pociąg w Indiach

Pierwszy pociąg w Indiach został zrobiony w 1858 roku. Został sprowadzony przez Anglików, którzy byli zaangażowani w budowę Ogrodu Botanicznego w Kalkucie. Pociąg ten kursował do trzech razy w tygodniu, przewożąc pasażerów ze stacji Bowb Nagar – tuż za Kalkutą – do Ogrodów. Choć był to pierwszy pociąg, który dotarł do Indii, kraj ten nie był w stanie przyjąć kolei aż do XX wieku. W Wielkiej Brytanii pierwsza stała linia kolejowa napędzana parą została otwarta w 1801 roku. Była to linia Stockton and Darlington Railway w północno-wschodniej Anglii, pierwsza na świecie kolej finansowana ze środków publicznych. Kilka lat później, pierwsza międzymiastowa kolej parowa rozpoczęła działalność w USA w Baltimore, Maryland, w 1835 roku.

Lokomotywy spalinowe

Lokomotywy spalinowe zostały opracowane podczas I wojny światowej jako bardziej wydajny zamiennik dla lokomotyw parowych. Lokomotywy te mogły pracować na paliwie niższej jakości, redukując koszty i zużycie paliwa. Ten postęp w technologii lokomotyw oznaczał, że lokomotywy spalinowe mogły być używane na liniach, które nie były odpowiednie dla wyższej jakości lokomotyw parowych. Do pracy w kopalniach węgla zbudowano specjalnie zaprojektowane lokomotywy. Posiadały one zestaw bębnów, które można było obracać przez pionowe wały, aby wprowadzić węgiel do wyrobiska. Ten typ lokomotywy spalinowej jest używany do dziś.