Pociągi pasażerskie i ich działanie

Pociągi pasażerskie i ich działanie

Historię pociągów pasażerskich i ich funkcjonowania można prześledzić już na początku XX wieku. Postęp technologii, wzrost liczby ludności oraz rosnące zapotrzebowanie na lepszy transport spowodowały wprowadzenie pociągów. Ze względu na ten nowy sposób podróżowania, stacje zaczęły powstawać w regularnych odstępach wzdłuż torów kolejowych, aby ludzie mogli korzystać z tych usług.

Korzyści z pociągów pasażerskich

Istnieje wiele korzyści z korzystania z pociągów jako środka transportu. Należą do nich między innymi.

  • Bezpieczeństwo: Pociągi są uważane za bezpieczne, ponieważ używają torów. W przeciwieństwie do samolotów, gdzie samolot podróżuje po niebie nad ziemią, pociągi jeżdżą po torach.
  • Komfort: W porównaniu z podróżą samolotem, pociągi zapewniają znacznie bardziej komfortową podróż. Podróż samolotem jest bardzo niewygodna, ponieważ jest bardzo głośna, powoduje turbulencje. Pociągi są ciche i zapewniają znacznie bardziej komfortową jazdę.
  • Ekonomiczne: Koszt podróży pociągiem jest znacznie tańszy niż podróż samolotem. Mimo, że cena paliwa wzrosła na przestrzeni lat, nadal jest znacznie taniej podróżować pociągiem niż samolotem. Ze względu na ceny paliwa, w niektórych krajach nawet staje się tańsze podróżowanie pociągiem niż samochodem.
  • Niezawodność: Pociągi działają już od dłuższego czasu. Z tego powodu są one ogólnie niezawodne. Podróżowanie samolotem ma stosunkowo krótką historię i jest stosunkowo nowe, więc ma mniejszą niezawodność w porównaniu z pociągami.
pociąg pasażerski na peronie

Jak działa typowy pociąg pasażerski?

Typowy pociąg pasażerski działa wzdłuż linii kolejowej, która ma rozstaw albo 4 stopy 8 ½ cala (1,435 milimetrów) albo 5 stóp 6 cali (1,676 milimetrów). Koła pociągu są połączone z torem kolejowym za pomocą stalowych szyn, które są osadzone w torze kolejowym. Tor kolejowy ma dwa zestawy szyn, po jednym z każdej strony toru. Koła pociągu są przymocowane do kół, które jeżdżą po szynach osadzonych w torze. Silnik pociągu napędza pociąg wzdłuż toru. Silnik jest połączony z pociągiem za pomocą zestawu drążków, które przebiegają przez wagony. Silnik napędza koła na drążkach, które z kolei napędzają koła pociągu. Silnik jest sprzężony z wózkami za pomocą zestawu prętów, które biegną przez wózki. Dzięki temu jeden silnik może napędzać wiele wagonów jednocześnie.